به گزارش خبرنگار بین الملل ایبنا و به نقل از راشاتودی، گزارشهای مالی نشان میدهند که تعداد شرکتهای آمریکایی که هوش مصنوعی را به عنوان تهدید میبینند، در دو سال گذشته بیش از پنج برابر افزایش یافته است.
این گزارش را روزنامه فایننشال تایمز به نقل از یک نظرسنجی از گزارشهای مالی شرکتها منتشر کرده است.
طبق تحقیقات انجام شده توسط Arize AI، یک پلتفرم که افشاگریهای عمومی شرکتهای بزرگ را پیگیری میکند، بیش از نیمی از بزرگترین شرکتهای آمریکا (۵۶ درصد) در آخرین گزارشهای سالانه خود، هوش مصنوعی را بهعنوان یک «عامل خطر» ذکر کردهاند.
فایننشال تایمز اشاره میکند که این رقم در سال ۲۰۲۲ تنها ۹ درصد بود. این نظرسنجی بر روی فهرست Fortune ۵۰۰ متمرکز بود؛ یک رتبهبندی سالانه از ۵۰۰ شرکت بزرگ آمریکایی بر اساس درآمد کل که توسط مجله Fortune گردآوری شده است.
از جمله خطرات هوش مصنوعی که در گزارشهای مالی ذکر شده است، میتوان به افزایش رقابت ناشی از نگرانی در مورد اینکه برخی شرکتها سریعتر از دیگران میتوانند از این فناوری بهرهبرداری کنند، اشاره کرد. همچنین، مسائل مربوط به شهرت و اعتبار یا مسائل عملیاتی ناشی از نگرانیهای اخلاقی در مورد تأثیر بالقوه هوش مصنوعی بر حقوق بشر، اشتغال و حریم خصوصی، در صدر این لیست قرار دارند.
گروه مخابراتی موتورولا گفت: هوش مصنوعی ممکن است همیشه طبق انتظار عمل نکند و مجموعه دادهها ممکن است ناکافی یا حاوی اطلاعات غیرقانونی، مغرضانه، مضر یا توهینآمیز باشند که این میتواند تأثیر منفی بر درآمدها و شهرت یک شرکت داشته باشد.
صنایع رسانه و سرگرمی بیشترین نگرانی را نشان دادند و بیش از ۹۰ درصد از شرکتها، از جمله نتفلیکس و دیزنی، سیستمهای هوش مصنوعی پر رشد را امسال بهعنوان یک خطر تجاری میبینند.
گزارشها نشان میدهند که تأثیر هوش مصنوعی مولد، نوعی از هوش مصنوعی که قادر به تولید متن، تصاویر و ویدیوها است، در حال حاضر در طیف گستردهای از صنایع احساس میشود. بیش از دو سوم شرکتهایی که این نوع خاص از هوش مصنوعی را مورد بحث قرار دادهاند، آن را بهعنوان یک خطر شناسایی کردهاند.
در یکی از اولین نبردهای بزرگ کارگری در مورد هوش مصنوعی مولد، نویسندگان و بازیگران هالیوود سال گذشته اعتصاب چند ماههای را به دلیل استفاده از هوش مصنوعی در نوشتن فیلمنامه و بازیگری انجام دادند. این منجر به تصویب دستورالعملهایی در مورد نحوه استفاده از این فناوری در پروژههای فیلم و تلویزیون شد.
شرکتهایی که به مزایای بالقوه هوش مصنوعی اشاره کردند، از کاهش هزینهها، تسریع در نوآوری، بهبود خدمات مشتری و تجزیه و تحلیل ادعاها سخن گفتند.
طبق بررسیهای Exploding Topics، پلتفرمی که با تحلیل جستجوها و ذکرها (منشنها) در اینترنت ترندهای نوظهور را شناسایی میکند، تا ۴۰ درصد از شرکتهای جهان از هوش مصنوعی استفاده میکنند. این پلتفرم نشان میدهد که هوش مصنوعی بیشترین استفاده را در هند دارد (حدود ۵۹ درصد از شرکتها). طبق گفته استراتژی توسعه ملی هوش مصنوعی روسیه، در اواخر سال ۲۰۲۳ حدود ۳۲ درصد از شرکتهای روسی از هوش مصنوعی برای انجام وظایف خود استفاده میکردند.